Meny Lukk

Hva er Inbound marketing?

Idag har vi hatt gjesteforeleser Camilla Visjø fra Inbound Group på besøk, hvor henne skulle lære oss mer om hva Inbound marketing er og hvordan de jobber. Derfor tenkte jeg å prøve meg på å oppsummere hva jeg har lært om Inbound marketing i dagens forelesning. Håper du vil fortsette å lese!

…. Men hva er forskjellen på outbound og inbound marketing?

Outbound Marketing er en mye mer tradisjonell måte å markedsføre på og det er ofte markedsførere ringer rundt for å skaffe kunder. Samtidig som fokuset deres er mer selgerfokusert.

Når det kommer til Inbound marketing handler det mer om å tiltrekke seg folk som ønsker hjelp. De har et problem som de ønsker å fikse og ut ifra det søker de etter de som har mulighet og kompetanse til å kunne gjøre dette. Her er fokuset mer kundefokusert.

Inbound- metodikken, hva er det?

Kilde til bildet: https://www.inboundgroup.com/no/blogg/hubspot-har-lansert-the-flywheel

Det første steget handler om å tiltrekke seg nye kunder inn til sin hjemmeside etc. Dette kan for eksempel skje gjennom sosiale medier. Deretter er det viktig å få de besøkende til å legge igjen leads. Dette handler om at selger burde gi noe form for “fordel” ved å besøke denne hjemmesiden for første gang. Dette kan for eksempel være at de legger igjen sin e-postadresse for å få tilgang til “gode tilbud”. Ved å gjøre dette vil man mest sannsynlig ha mulighet til å selge mer til denne personen, i tillegg vil den besøkende være gull verdt ved eventuelle nye kunder, da det er disse som vil være WOM (Word of mouth). Det er nettopp disse man trenger for videre salg. Å ha fornøyde kunder er med på at de vil anbefale nettopp denne hjemmesiden videre til andre. Og det vil bli enklere og markedsføre gjennom blant annet sosiale medier og oppmerksomheten vil bli større og større.

I tillegg er det en viktig for Inboundere å være tilstede for kunden gjennom hele kjøpsreisen for å kunne vise seg frem og hjelpe kunden til å forstå at de er der for å hjelpe.

Inboundere har fått en kunde de skal hjelpe, hva nå?

Da er det spesielt 4 trinn Inbound Group går gjennom, og nettopp disse tenkte jeg å ta dere gjennom nå i kortversjon.

Trinn 1: Bli kjent med kunden

  • Hva vil dere oppnå?
  • Hvor står dere i dag?
  • Hvem er deres konkurrenter?
  • Hva ønsker dere hjelp med?

Trinn 2: Kartlegge personas og kjøpsreisen

  • Enkel fakta om hvem de er
  • Eventuelle utfordringer de har
  • Hvordan ser deres kjøpsreise ut?
  • Hvilke ambisjoner og mål?
    • Dette kan være lurt for å kunne kartlegge hvordan de skal nå ut til riktig målgruppe.

Trinn 3: Innholdsworkshop

  • Søkeordsanalyse
    • Hva vil man søke på, bruk av Google Ads, forslag som dukker opp fra Google. For å finne ut hva folk søker på.
  • Trengs det mer innhold på hjemmesiden?
  • Hvilke format fungerer best?
    •  Eksempel: Hva passer best av video eller tekst

Trinn 4: Distribusjon (Hvor skal vi kommunisere?)

  • Sosiale medier
    • Facebook, LinkedIn, Youtube, Twitter, Instagram?
  • Nettsider
  • Annonser I aviser?
  • Ønsker de å bruke Google for å skape synlighet?

Det har vært en veldig spennende og lærerik forelesning, hvor jeg syntes det var gøy å følge med, samtidig som jeg har lært masse. Et spennende tema, Takk til Camilla for at interessen for Inbound Marketing har økt.

//Rebekka Sofie

Kilder:

https://www.inboundgroup.com/no

Camilla Visjø, Inbound Group

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *