Meny Lukk

Refleksjonsnotat- fra idé til lansering av nettbutikk

Hvordan opprette en nettbutikk? Det viste seg å være litt mer innviklet enn vi i forelesninger har hørt, og nå tenkte jeg til å gå gjennom litt av prosessen!

Vår Idé

Gruppen min og jeg startet med å komme opp med idéer til hva som kunne vært interessant for oss å selge. Vi er tre jenter som hvert eneste år leter etter den perfekte bikinien til sommersesongen. Og det var da vi tenkte at det passet oss perfekt. Derfor opprettet vi nettbutikken LivisSwim!

Vi valgte derfor å benytte oss av dropshipping. Dette er en metode som var det enkleste for oss. Dropshipping handler om at vi som selger ikke har noe kontroll over distribusjonen av varer, varelager eller produktutvikling. Vi er kun et mellomledd mellom kunde og leverandør. Det er både fordeler og ulemper ved dropshipping. En fordel er at vi kun trenger å tenke på alt av markedsføring og alt av oppfølging. I tillegg trenger ikke vi som selger noe varelager, ettersom vi ikke har noe med varene å gjøre. En ulempe ved dropshipping er at vi ikke har noe kontroll fra varen er betalt. Så vi har ikke noe kontroll over hvordan varen ser ut, om den kommer frem i tide og om det er riktig vare som kommer til kunden. Om det kan være interessant å lese mer om dropshipping kan det gjøres HER.

OKR

I forelesning ble vi også introdusert om begrepet OKR av Karl Philip Lund. OKR er et verktøy som handler om hvordan du skal nå målene dine. OKR står for Objectives og Key results. Objectives skal beskrive hva du vil oppnå og key results er mindre delmål som beskriver hvordan du skal komme deg til målet. Det er et fint styresett som er med på å holde deg oppdatert på målene dine og vise at du man enten snart når dem eller at man har litt lengre igjen på veien. Under legger jeg ved vår OKR.

Shopify

Vi ønsket å opprette nettbutikken vår i Shopify.com. Shopify er en ganske enkelt plattform å bruke. I tillegg er det veldig oversiktlig når det kommer til å endre tema, design og legge inn produkter og plug-ins. Vi benyttes oss av oberlo til å finne produkter som vi importerte til vår side. Her fant vi bikinier, badetøy og accessories som ville passe til vår nettbutikk. Dette var nok den morsomme delen av oppgaven.

Domene

Vi ønsket oss eget domene til nettbutikken vår. Domene fikset vi hos webhuset.no. Grunnen til at vi valgte å opprette vårt eget domene er fordi det ser litt mer profesjonelt ut og i tillegg er det enklere for oss å komme opp i søk når nettbutikken vår er enklere å finne. Derfor ble livisswim.myshopify.com til livisswim.no.

E-post markedsføring

Vi brukte e-post markedsføring som en stor del av hvordan vi skulle nå ut til publikummet våres. Dette gjorde vi ved å sette opp en landingsside som dukket opp når kunder besøket nettsiden vår. Denne landingssiden koblet vi opp mot mailchimp. Dette er med på å samle alle epostene vi har fått på samme sted. Deretter når vi lanserte ble det sendt ut et nyhetsbrev til alle som hadde lagt igjen mailen sin. En genial side som hjelper deg til å lage profesjonelle mailer som matcher akkurat det du skal annonsere.

Lansering

Også har vi lansering. Her har vi da satt opp vår egen lanseringsstrategi. Dette hjelper oss til å vise hva vi har tenkt til å gjøre fra Idé til lansering. På lanseringsdagen ble det sendt ut mail til alle i vår e-post liste om at nettbutikken endelig var lansert og det var muligheter for å klikke seg inn for å se hvordan vi har gjort det. Vi annonserte også lanseringsdagen inne på vår Instagram og Facebook konto.

Hele prosessen og eksamensoppgaven har vært kjempespennende og lærerikt. Veldig morsomt når vi har fått til ting inne på nettsiden og alt som følger med, ikke fullt så morsomt om vi har stått fast! Men det er en del av jobben. Sånn man ser det for seg, er som oftest ikke sånn det ender.

Takk til Karl Philip Lund for en spennende oppgave og mange lærerike forelesninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *